Mitä ajattelet, kun kuulet sanan “seurakunta”? Monille se tuo mieleen rakennuksen, sunnuntaikokoukset, organisaation tai jopa jäsenluettelon. Kuitenkin heprealainen sana kehillah – jota käytetään sekä Tanakissa (Vanha testamentti) että Uuden testamentin juutalaiskristillisessä viitekehyksessä – tarkoittaa jotakin syvempää: elävää yhteisöä, joka kokoontuu Jumalan läsnäoloon ja toistensa rinnalle.
Kehillah – juuriltaan kokoontuva kansa
Sana kehillah (קְהִלָּה) juontaa juurensa verbistä kahal (קָהַל), joka tarkoittaa kokoontumista. Ensimmäiset esiintymät löytyvät esimerkiksi 5. Mooseksen kirjasta:
“Kutsu kansa koolle (hakhel), niin että he kuulevat ja oppivat…” (5. Moos. 31:12)
Kyse ei ollut vain kokoontumisesta paikalle, vaan yhteisestä kuulemisesta, oppimisesta ja Jumalan tahdon vastaanottamisesta. Tämän juutalaisen kokoontumisen perintö näkyy läpi Raamatun, erityisesti niissä hetkissä, jolloin Jumala ilmestyy kansansa keskelle: Siinain vuorella, temppelissä, synagogissa – ja myöhemmin kodeissa, joissa varhaiset uskovat kokoontuivat Messiaan nimessä.
Uuden liiton kehillah – elävä yhteisö
Uudessa testamentissa kreikan sana ekklesia käännetään usein “seurakunnaksi,” mutta se vastaa juuri tätä heprealaista kehillah-käsitettä. Muistutamme, että alkuperäiset Yeshuan seuraajat eivät perustaneet uutta uskonnollista instituutiota, vaan elivät todeksi juutalaisen yhteisöelämän, joka oli uudistunut Messiaan täyteydessä:
“He pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä, leivän murtamisessa ja rukouksissa.” (Apt. 2:42)
Tämä ei ollut rakennus tai organisaatio, vaan yhteisö, jossa Jumalan liitto, Hänen sanansa ja Pyhän Hengen läsnäolo kohtasivat arkielämässä.
Kehillah ei ole ohjelma – se on identiteetti
Korostamme, että kehillah ei ole jotain, mitä “tehdään” kerran viikossa, vaan se on osa uskovan olemusta. Se on kutsu elää jatkuvassa yhteydessä: Jumalaan, lähimmäisiin ja yhteiseen kutsuun. Tämä identiteetti kantaa myös vastuuta:
- Torah-opetus ei kuulu vain johtajille, vaan koko yhteisölle.
- Rukous ja ylistys eivät ole esiintymistä, vaan yhteistä sydämen suuntaamista Jumalaan.
- Vieraanvaraisuus (hachnasat orchim) ei ole lisätoiminto, vaan olennainen osa yhteisöllistä elämää.
- Shabbat ja juhlat ovat yhteisön ajallisia ankkureita – tilaisuuksia kokoontua, pyhittää aikaa ja vahvistua yhdessä.
Kehillah on näkyvä ja avoin
Kehillah ei ole piilotettu eikä suljettu. Se on näkyvä todistus Jumalan valtakunnasta – avoin ovi Messiaan luo. Yeshua sanoi:
“Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus.” (Joh. 13:35)
Tämä rakkaus ei ilmene yksin, vaan yhteydessä – kehillassa, jossa jokainen jäsen kantaa toistensa taakkoja, jakaa ilot ja elää todeksi Jumalan tahtoa.
Kehillah Suomessa – ajankohtainen kutsu
Tänä aikana, jolloin monet kokevat yksinäisyyttä, hengellistä välinpitämättömyyttä tai vieraantumista perinteisistä muodoista, kehillah tarjoaa juutalaiskristillisen vastauksen. Ei mallia instituution rakentamiseksi, vaan kutsun:
Eläkää yhteydessä – sanassa, rukouksessa, Herran pöydässä ja arjessa.
Kehillah ei ole rakennus, ei ohjelma, ei uskonnollinen velvollisuus. Se on Jumalan kansa koolla – juuri siellä missä eletään todeksi Hänen liittonsa, kuullaan Hänen sanansa ja kohdataan Messias Yeshua.
Se on elävä ruumis, ei rakenne. Yhteisö, ei instituutio. Kutsu, ei kaava.