Valikko Sulje

Toora ja elämän kulku – Jumalan ohjeet ajassa ja sukupolvissa

5. Moos. 6–11


Käskyt eivät ole kuolleita kirjaimia, vaan elämän suuntaa antavia periaatteita, jotka kantavat Jumalan kansaa sukupolvesta toiseen.

”Ja nämä sanat, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, painakoon sydämeesi. Teroita niitä lapsillesi ja puhu niistä kotona ollessasi ja matkalla kulkiessasi, maata mennessäsi ja ylös noustessasi.”
(5. Moos. 6:6–7)

Toora ei ole vain teksti – se on elämän rytmi

Toora ei ole annettu etäiseksi, rituaaliseksi järjestelmäksi, vaan elämän ohjeeksi, joka muovaa kansaa kokonaisvaltaisesti – sydämestä kotiin, yhteisöön ja historiaan. Tämä ilmenee erityisesti 5. Mooseksen kirjan jaksoissa 6–11, jotka kutsuvat Israelia rakastamaan Jumalaa kaikesta sydämestä ja siirtämään uskon opetukset perheiden kautta eteenpäin.

Käsky rakastaa Jumalaa (6:5) ei ole tunnevelvoite, vaan johdonmukainen elämäntapa, joka näkyy:

  • Päivittäisessä puheessa
  • Rukouksissa ja rituaaleissa
  • Kodeissa ja ovipielissä (mezuza)
  • Lasten kasvatuksessa
  • Juhlakalenterissa ja sapatissa

Sukupolvien ketju – perintö, joka eletään todeksi

”Teroita niitä lapsillesi.”
Toora ei siirry pelkällä opetuksella, vaan elämällä, jota lapset seuraavat. Teroittaminen (hepr. shanan) viittaa toistamiseen, poraamiseen ja syvään juurruttamiseen.

Juuri tässä piilee juutalaisen kansan jatkuvuuden salaisuus:

  • Uskoa ei vain opeteta – sitä eletään.
  • Lapset näkevät vanhempien rukoukset, sapatin kynttilät, siunaukset ja kiitoksen Jumalalle.
  • Koti on ensisijainen temppeli.

Sapatin kautta viikoittainen rytmi pysähtyy ja muistuttaa:

  • Jumala on Luoja.
  • Lepo on pyhä.
  • Yhteys perheeseen ja Jumalaan on tärkeämpää kuin työ tai tehokkuus.

Juhlat kuten Pääsiäinen (Pesach), Lehtimajanjuhla (Sukkot) ja Viikkojuhla (Shavuot) toistavat Jumalan suuria tekoja – eivät vain muistellen, vaan osallistuen:

”Kerro lapsillesi…” (vrt. 2. Moos. 13:8)

Muistaminen suojaa unohtamiselta

Viides Moos. 8–11 varoittaa unohtamasta Jumalaa, kun maa antaa sadon, talot täyttyvät ja turvallisuus lisääntyy.

    • Unohtaminen ei ole äkillinen tapahtuma, vaan prosessi, jossa hengelliset tavat alkavat haalistua.
    • Toora toimii muistina.
      Se pitää Jumalan läsnä elävänä kansan arjessa ja valinnoissa – erityisesti siirtymävaiheissa, kuten:
    • Erämaasta luvattuun maahan
    • Lapsuudesta aikuisuuteen
    • Vaikeuksista vaurauteen

    Siksi toistuvat sanat ovat: ”Muista…”, ”Pidä käskyt…”, ”Varo unohtamasta…”

    Toora kantaa läpi historian – ja tulevaisuuteen

    Toora ei ole lakikokoelma vaan liittoyhteyden muoto. Käskyjen seuraaminen ei ole ansioiden keruuta, vaan rakkauden ilmaus:

    • ”Jos rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni.” (Joh. 14:15)

    Juutalainen kansa on säilynyt, koska Toora on ollut elävä ydin – ei vain pyhä kirja hyllyssä, vaan osa jokapäiväistä elämää:

    • Shema-rukous (5. Moos. 6:4–9) lausutaan joka aamu ja ilta
    • Käskyjä muistetaan tsitsit-tupsuissatefillin-koteloissamezuza-rullissa
    • Jokainen juhla, ruoka, tapa ja siunaus tuo esiin pyhyyden keskellä arkea

    Perintö, joka elää vain jos se jaetaan

    Tooran keskeinen viesti 5. Mooseksen kirjassa on selvä:
    Usko ei säily, ellei sitä eletä ja opeteta eteenpäin.

    Tämä tekee Toorasta ainutlaatuisen:

    • Se ei vaadi vain ymmärrystä, vaan sydäntä, kieltä ja tekoja
    • Se ei kuulu vain menneisyyteen, vaan jokaiseen sukupolveen
    • Se ei ole kuollutta tekstiä, vaan elämän suuntaa antava kartta

    Tooran sanat sykkivät edelleen miljoonien kodeissa ympäri maailmaa, koska ne kutsuvat muistamaan, rakastamaan ja elämään pyhän Jumalan kasvojen edessä – sukupolvesta toiseen.

    Lopuksi kysymys lukijalle:
    Miten voisimme omassa elämässämme elää Jumalan sanaa tavalla, joka puhuttelee myös tulevia sukupolvia?