(Yom Kippur) – Suuri sovitus ja puhdistuminen
Israelin juhlakalenterin vakavin ja pyhin päivä on Yom Kippur, Sovituspäivä, jota kutsutaan myös nimellä ”HaYom HaKadosh” – pyhä päivä. Se on katumuksen, hiljentymisen, paaston ja puhdistautumisen juhla, joka kulminoi kymmenen parannuksen päivän sarjan (Yamim Nora’im), alkaen pasuunansoiton päivästä (Yom Teruah).
Näemme Yom Kippurin syvästi messiaanisena ja profeetallisena juhlana, joka huipentuu siihen, että Yeshua toimii ylimmäisenä pappina, joka on tehnyt täydellisen ja lopullisen sovituksen. Tämä päivä kutsuu jokaista uskovaa tutkimaan sydämensä, palaamaan Jumalan puoleen ja luottamaan Hänen armolliseen puhdistukseensa.
Raamatullinen perusta – 3. Moos. 16 & 23:26–32
Yom Kippurin yksityiskohtaisin kuvaus löytyy 3. Mooseksen kirjan luvusta 16, jossa kerrotaan, kuinka ylimmäinen pappi suoritti kerran vuodessa kansan puolesta suuren sovituksen, uhraten sekä itsensä että kansan puolesta ja vieden uhriveren kaikkein pyhimpään:
”Sillä sinä päivänä toimitetaan teille sovitus puhdistamaan teidät. Herran edessä teidät puhdistetaan kaikista synneistänne.” (3. Moos. 16:30)
Sama juhla mainitaan myöhemmin juhlakalenterin yhteydessä:
”Tämä olkoon teille sapattien sapatti, ja teidän tulee nöyryyttää itseänne. Se on ikuinen säädös.” (3. Moos. 23:32)
Tämä ”itseensä katsominen” (hepr. inna nafsho, nöyryyttää sielunsa) on perinteisesti tulkittu paastoksi ja syvälliseksi katumukseksi.
Yeshua ylimmäisenä pappina – täydellinen sovitus
Nostamme Yom Kippurin ytimeksi Yeshua HaMashiachin (Jeesuksen Kristuksen) ylipappeuden. Uuden testamentin mukaan Yeshua ei mennyt maalliseen pyhäkköön, vaan taivaalliseen:
”Kristus tuli, ylimmäisenä pappina… ei kauriiden eikä vasikkain verellä, vaan omalla verellään Hän meni kertakaikkisesti kaikkein pyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.”(Hepr. 9:11–12)
”Yom Kippur ennakoi Messias Yeshuan sovitustyötä, joka ylimmäisenä pappina ei mennyt maalliseen kaikkeinpyhimpään, vaan taivaalliseen, uhraten itsensä lopullisena ja täydellisenä uhrina.”– Heprealaiskirje 9
Toisin kuin vuosittain toistettavat temppeliseremoniat, Yeshua uhrattiin kerran – ja se riittää. Yom Kippur sai täyttymyksensä ristillä ja ylösnousemuksessa.
Katumus, rukous ja paasto nykyajan uskovan elämässä
Vaikka temppeliä ei enää ole ja eläinuhreja ei suoriteta, Yom Kippurin hengellinen merkitys säilyy. Päivän kutsu kääntymykseen, parannukseen ja puhdistumiseen on yhä ajankohtainen.
Rohkaisemme sekä juutalaisia että ei-juutalaisia uskovia:
- Käyttämään tätä päivää hengelliseen syventymiseen
- Tarkastelemaan omia asenteita, tekoja ja suhteita
- Katumaan vilpittömästi – ei pelosta, vaan kaipuusta olla Jumalan läheisyydessä
Rukous ja paasto eivät ole ulkoisia rituaaleja, vaan keinoja avautua Jumalalle.
”Todellinen parannus ei ole itsensä tuomitsemista, vaan palaamista Hänen luokseen, joka puhdistaa ja palauttaa. Yom Kippur ei ole rangaistuksesta, vaan uudistumisesta.”
3. Mooseksen kirja 16
Hengellinen sovitus ja puhdistuminen
Yom Kippur muistuttaa, että:
- Jumala vihaa syntiä mutta rakastaa syntistä ihmistä
- Sovitus on Jumalan teko, ei ihmisen ansio
- Puhdistuminen on mahdollista – tänäänkin
Se on juhla, joka sanoo: ”Saat aloittaa alusta.”
Yom Kippur ja tuleva tuomio
Messiaanisen näkökulman mukaan Yom Kippur ei ole täyttynyt kokonaan. Se sisältää myös profeetallisen ulottuvuuden, joka liittyy tulevaan tuomion päivään – hetkeen, jolloin Jumala punnitsee kaikki sydämet ja Messias ilmestyy kunniassaan.
Tuleva Yom Kippur on päivä, jolloin:
- Israelin kansa katsoo Häneen, jonka ovat lävistäneet (Sak. 12:10)
- Koko maailma kohtaa Messiaan oikeuden ja armon
- Jumalan valtakunta perustetaan täydellisesti vanhurskauden perustalle
Hiljainen, mutta voimallinen juhla
Yom Kippur on juhla ilman ilotulituksia, mutta täynnä pyhää hiljaisuutta ja syvää merkitystä. Se ei kutsu meitä juhlimaan itseämme, vaan katumaan vilpittömästi ja vastaanottamaan armon.
Tiivistämme Yom Kippurin ytimessä olevan viestin näin:
”Messiaan veren kautta esirippu on reväisty, tie on avoin, ja sielu löytää rauhan Jumalan kanssa.”
Heprealaiskirje 9:24