Valikko Sulje

Happamattoman leivän juhla

(Chag HaMatzot) – Puhdas alku ja erottautuminen

Joka kevät, heti Pesachin (pääsiäisen) alkamisen jälkeen, juutalainen kansa viettää seitsemän päivän juhlaa nimeltä Chag HaMatzot, happamattoman leivän juhlaa. Tämä juhla muistuttaa nopeasta paosta Egyptistä – niin kiireisestä, ettei ollut aikaa antaa taikinan kohota – mutta sen merkitys ulottuu paljon syvemmälle. Tuomme esiin, että happamattoman leivän juhla ei ole vain historiallinen muisto, vaan profeetallinen kuva puhdistumisesta, pyhityksestä ja uuden alun hengellisestä todellisuudesta.

Raamatullinen perusta – 2. Moos. 12:15–20 ja 3. Moos. 23:6–8

Ensimmäinen ohje juhlasta annetaan heti ennen Israelin lähtöä Egyptistä:

”Seitsemän päivää teidän tulee syödä happamatonta leipää. Ensimmäisenä päivänä teidän on poistettava hapanjuuri kodeistanne, sillä jokainen, joka syö hapatettua leipää ensimmäisestä päivästä alkaen seitsemänteen päivään asti, on hävitettävä Israelista.” (2. Moos. 12:15)

Ja 3. Mooseksen kirjan juhlakalenterissa:

”Ja kuukauden 15. päivänä on Herran happamattoman leivän juhla; silloin tulee syödä happamatonta leipää seitsemän päivää.” (3. Moos. 23:6)

Juhla alkaa pyhästä kokouksesta ja päättyy pyhään kokoukseen, ja koko viikon ajan tulee pidättäytyä hapatetusta. Tämä ei ole pelkästään ruokasääntö, vaan tarkoituksellinen symbolinen teko: Puhdistautuminen vanhasta ja siirtyminen uuteen vaellukseen Jumalan kanssa.

Hapanjuuri ja synti – Näkökulma pyhitykseen

Tarjoamme juhlasta syvän hengellisen näkökulman: hapanjuuri (hepr. chametz) edustaa syntiä, turmelusta ja ylpeyttä. Sen poistaminen kodeista symboloi syntiinlankeemuksen seurausten puhdistamista elämästämme.

”Hapanjuuri (chametz) esiintyy Raamatussa johdonmukaisesti synnin, ylpeyden ja turmeluksen vertauskuvana. Sen poistaminen kodista on kuva synnin puhdistamisesta elämästä pyhää vaellusta varten.”

Näin juhla haastaa uskovaa erottautumaan, pyhittäytymään ja tekemään tilaa Jumalan läsnäololle. Se on hengellinen kevätsiivous, ei vain keittiössä, vaan sydämessä.

Leivän ja elämän symboliikka Uudessa testamentissa

Juhla saa entistä syvemmän merkityksen Uuden testamentin valossa. Yeshua (Jeesus) ei vain viettänyt tätä juhlaa – hän täytti sen hengellisen sisällön täydellisesti.

1. Messias on elämän leipä – ilman syntiä

Minä olen elämän leipä. Teidän isänne söivät mannaa erämaassa ja kuolivat. Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että jokainen, joka siitä syö, ei kuolisi.(Joh. 6:48–50)

Yeshua rinnastaa itsensä elämän leipään – ja juuri happamaton leipä (matza) symboloi täydellistä, puhdasta ja syntistä elämää. Hän oli ”leiväksi murrettu” meidän puolestamme – ilman hapatetta, ilman syntiä.

2. Pyhityskehotus Paavalilta

Puhdistakaa pois vanha hapanjuuri, että olisitte uusi taikina, niin kuin olettekin happamattomat. Sillä meidän pääsiäislampaamme, Kristus, on teurastettu.(1. Kor. 5:7)

Paavali jatkaa samalla linjalla kuin juhla itse: vanha hapanjuuri – vanha elämä, synti, turmelus – tulee puhdistaa pois, jotta uutta taikinaa, pyhää vaellusta, voidaan elää. Hän yhdistää selkeästi Pesachin Karitsan ja happamattoman leivän juhlan merkityksen: Sovitus ja pyhitys kuuluvat yhteen.

Uskovan elämässä tänään – puhdas alku ja erottautuminen

Kehotamme sinua näkemään juhlan merkityksen omassa elämässään, vaikka ei noudattaisi sitä kirjaimellisesti. Se on hengellinen muistutus siitä, että:

  • Jokaisella uskovalla on kutsu luopua vanhasta ja astua uuteen.
  • Pyhityksen prosessi ei ole raskas laki, vaan Jumalan armoon vastaamista puhtaalla sydämellä.
  • Jumalan suunnitelmassa juhlien vietto muovaa sydämen asennetta – ei vain ulkoisia tapoja.

Tänäkin päivänä happamattoman leivän juhla voi olla hetki:

  • Tarkastella omaa elämää rukouksessa: Onko elämässäni ”hapanjuurta”, josta Herra kutsuu luopumaan?
  • Viettä aikaa Raamatun äärellä tutkimassa Jumalan pelastustekojen jatkuvuutta.
  • Ymmärtää, ettei pyhyys ole menneiden aikojen ihanne, vaan nykyajan todellinen kutsumus.

Matza ja Messias

Matza on haurasta, yksinkertaista, ilman kohotusta. Se muistuttaa nöyryydestä, puhtaudesta ja uskollisuudesta. Yeshua, taivaan matza, tuli maailmaan nöyränä, puhtaana ja rikottiin meidän tähtemme. Happamattoman leivän juhla ei ole vain historiallinen viikko – se on elävä muistutus siitä, että vapaus ilman pyhitystä ei ole täydellistä vapautta.

”Viettäkäämme siis juhlaa – ei vanhan hapanjuuren… vaan vilpittömyyden ja totuuden happamattoman leivän kanssa.” (1. Kor. 5:8)