(Yom HaBikkurim) – Ylösnousemuksen esikuva
Kevään juhlaketjun keskellä, heti sapattia seuraavana päivänä Pesachin ja happamattoman leivän juhlan aikana, vietetään Esikoislyhteen juhlaa – hepreaksi Yom HaBikkurim. Tämä juhla on lyhyt mutta sisällöltään voimakas: Se oli päivä, jolloin temppeliin vietiin ensimmäinen viljasadon lyhde ja se heilutettiin Herralle. Näemme tässä juhlassa voimakkaan profeetallisen esikuvan ylösnousemuksesta – erityisesti Messiaan ylösnousemuksesta esikoisena kuoleman vallasta.
Raamatullinen perusta – 3. Moos. 23:9–14
”Puhu israelilaisille ja sano heille: Kun tulette siihen maahan, jonka minä annan teille, ja leikkaatte sen sadon, tuokaa papille ensimmäinen lyhde sadostanne. Hän heiluttakoon lyhdettä Herran edessä, että teidät hyväksyttäisiin.” (3. Moos. 23:10–11)
Esikoislyhteen juhlaa ei siis vietetty vielä Egyptissä, vaan vasta, kun kansa saapui luvattuun maahan. Tämä tekee siitä erityisen: se oli lupausten täyttymisen juhla, sadon ensihedelmä ja kiitos tulevasta runsaudesta.
Heilutuslyhde – hepr. omer reshit – ei ollut koko sato, vaan ensimmäinen merkki siitä, että satoa on tulossa. Tämä tekee juhlasta voimakkaan symbolin toivosta, uskollisuudesta ja tulevasta täyttymyksestä.
Yeshuan ylösnousemus esikoisena – voitto kuolemasta
Uusi testamentti osoittaa suoraan tämän juhlan täyttymykseen Messiaassa:
”Mutta nytpä Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.” (1. Kor. 15:20)
Paavali käyttää tässä juuri samaa ajattelumallia, jonka Yom HaBikkurim asettaa esille: Messias ei ole ainoa, joka nousee kuolleista, vaan Hän on ensimmäinen sadonkorjuun merkki.
”Yeshua nousi kuolleista juuri esikoislyhteen uhripäivänä, täyttäen juhlan profeetallisen symboliikan. Hän on ylösnousemuksen sadon esikoinen – takeena siitä, että lisää on tulossa.”
Yeshua nousi kuolleista juuri sinä päivänä, jolloin esikoislyhde vietiin temppeliin. Ei sattumalta, vaan täsmälleen Jumalan juhlakalenterin mukaan. Hänen ylösnousemuksensa on kuin heilutettu lyhde: merkki Jumalan hyväksynnästä ja tulevan sadon varmuudesta.
Tulevan sadon profeetallinen merkitys
Esikoislyhteen juhla ei viittaa vain yksittäiseen tapahtumaan – se kertoo siitä, että koko pelastushistoria etenee sadonkorjuun mallin mukaan.
1. Ylösnousemus ei päättynyt Yeshuan kohdalla
Yeshuan ylösnousemus on alku suuremmalle sadolle:
- Uskovat, jotka kuolevat Messiaassa, herätetään aikanaan.
- Tulee hetki, jolloin kaikki Kristuksessa olevat saavat uuden ruumiin.
2. Sadonkorjuun juhlat jatkuvat Sukkotiin asti
Raamatullisessa kalenterissa sadonkorjuu etenee keväästä syksyyn:
- Yom HaBikkurim = ensimmäiset hedelmät
- Shavuot = ensimmäinen vehnäsato
- Sukkot = lopullinen sadonkorjuu
Tämä kaari kuvaa koko lunastustyön kaarta:
- Kristus nousi.
- Hengen vuodatus aloitti sadon kokoamisen.
- Lopussa tulee suuri sadonkorjuu, kun Messias palaa.
3. Toivo ei ole vain hengellistä – se on myös ruumiillista
Uusi testamentti ei opeta vain ”sielun pelastumista”, vaan ylösnousemusta:
”Hän on muuttava meidän alennustilassa olevan ruumiimme kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi.” (Fil. 3:21)
Usko ylösnousemukseen ei ole abstrakti teologinen ajatus, vaan käytännöllinen toivo: Kuolemalla ei ole viimeistä sanaa. Messias on näyttänyt tien.
Hengellinen opetus uskovalle tänään
Esikoislyhteen juhla voi puhua nykyajan uskovalle monin tavoin:
- Toivo: Mikään ei ole Jumalalle mahdotonta – ei edes kuoleman voitto.
- Luottamus: Jos ensimmäinen lyhde on hyväksytty, koko sato kuuluu Hänelle.
- Pyhitys: Kuten ensilyhde erotettiin Jumalalle, niin meidätkin kutsutaan elämään Jumalan käyttöön.
- Valmistautuminen: Sadonkorjuun aika lähestyy – eletään valmiina ja täynnä odotusta.
Heilutettu lyhde ja ylösnoussut Messias
Yom HaBikkurim muistuttaa meitä siitä, että Jumalan suunnitelma ei pääty ristille – se jatkuu tyhjällä haudalla ja ylösnousemuksella. Yeshua nousi esikoisena – ei vain ihmeenä, vaan ennakkomerkkinä kaikille, jotka kuuluvat Hänelle.
”Koska Hän elää, mekin saamme elää.”