Pyhitetty hetki juhlan keskellä
Shabbat Chol HaMoed tarkoittaa juhlan keskelle osuvaa sapattia. Se voi ajoittua joko Pesachin (pääsiäisen) tai Sukkotin (lehtimajanjuhlan) keskelle, jolloin normaalista poiketen luetaan erityinen lukujakso, joka heijastaa juhlan syvintä hengellistä sanomaa. Vaikka nämä sapatit ovat teknisesti osa arkipäiväisiä juhlapäiviä (chol hamoed), ne saavat sapattina erityisen pyhän ja profeetallisen sävyn.
Raamatulliset kohdat
Pesahin aikaan: 2. Moos. 33:12–34:26
Tässä katkelmassa Mooses pyytää Herralta:
”Näytä minulle kirkkautesi.” (2. Moos. 33:18)
Jumala vastaa pyhällä ilmoituksella, jossa Hän kulkee Mooseksen ohi ja julistaa nimensä:
”Herra, Herra – laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen, suuri armossa ja totuudessa…” (2. Moos. 34:6)
Samassa yhteydessä uudistetaan liitto, ja Jumala antaa käskyt, jotka koskevat juhla-aikoja, uhreja ja pyhyyttä. Tässä korostuu Jumalan kirkkaus, anteeksianto ja liiton jatkuvuus – erityisen sopivaa juuri Pesachin yhteyteen, jolloin muistetaan Israelin kansan vapautusta orjuudesta ja Jumalan huolenpitoa erämaassa.
Sukkotin aikaan: Hesekiel 38:18–39:16
Tämä profetia kuvaa lopun aikojen tapahtumia, joissa Gog ja Magog kokoavat kansat Israelia vastaan – mutta Jumala toimii voimallisesti kansansa puolesta:
”Minä panen koukut sinun leukaperiisi… minä johdatan sinut, sinut ja kaiken sinun sotajoukkosi…” (Hes. 38:4)
Tämä liittyy eskatologiseen näkymään kansojen kokoontumisesta, Jumalan väliintulosta ja Herran nimen kirkastamisesta kaikkien kansojen edessä.
Sukkotin aikana luettava tämä kohta muistuttaa, että lehtimajanjuhla ei ole vain sadon juhla – se on myös tulevan valtakunnan ja kansojen tuomion esikuva.
Kirkkaus, liitto ja lopullinen kokoaminen
Shabbat Chol HaMoed ei ole ”vain juhlasapatti”, vaan symbolisesti sijoittuu hengellisen historian keskiöön:
- Pesachin kohdalla korostuu Jumalan kirkkauden ilmestyminen, armo ja liiton uudistaminen.
- Sukkotin kohdalla painotus on kansojen historian huipentumisessa, Jumalan lopullisessa voitossa ja Hänen pyhyytensä tunnustamisessa maailmanlaajuisesti.
Molemmissa tapauksissa lukukappaleet osoittavat, että Jumalan työ Israelin kanssa ei ole päättynyt – vaan että Hän vie suunnitelmansa päätökseen koko maailman nähden.
Messiaaninen näkökulma: Juhlien täyttymys Yeshuassa
Messiaanisesti Shabbat Chol HaMoed on täyttymyksen silta: Se yhdistää juhlan historian ja profetian täyttymykseen Messias Yeshuassa.
- Pesachin sapattina muistamme, että Yeshua on täydellinen pääsiäislampaan uhrimme, jonka kautta liitto uudistuu ja kirkkaus ilmestyy uudella tavalla – ei kivitauluilla, vaan sydämiimme kirjoitettuna (vrt. 2. Kor. 3:3).
- Sukkotin sapattina julistamme, että Yeshua on seurakunnan keskelle asumaan tullut Sana, ja että Hän tulee vielä kokoamaan kansat, tuomaan rauhan ja perustamaan valtakuntansa Jerusalemiin (vrt. Sak. 14).
Shabbat Chol HaMoed on kuin profeetallinen ikkuna: Se muistuttaa siitä, että Jumala on uskollinen, että Messiaan työ ei ole vielä päättynyt – ja että juhlat itsessään julistavat Hänen valtakuntaansa.
Pohdintaa ja soveltamista
- Näenkö juhlan ja sapatin keskellä Jumalan kirkkauden – vai vain ulkoiset tavat?
- Kuinka liityn osaksi Jumalan suurta suunnitelmaa kansojen keskellä?
- Elänkö jo nyt sen toivon varassa, että Yeshua tulee – ja perustaa vanhurskaan valtakunnan?
Shabbat Chol HaMoed on enemmän kuin lepohetki juhlan keskellä. Se on pyhitetty hetki, jolloin Jumala puhuu erityisesti – kirkkaudestaan, liitostaan ja tulevasta valtakunnastaan.
Se on muistutus: Juhlat eivät ole pelkkää muistamista – ne ovat ennakkokuvaa täyttymyksestä, joka on tulossa.